План рада на професионалној оријентацији ученика 2021/2022
План рада на професионалној оријентацији ученика 2021/22.
Циљ програма професионалне оријентације у основној школи јесте развијање спремности ученика да стиче знања о себи, другима, свету рада, да донесу реалне одлуке у погледу даљег опредељења, свесни шта оне значе за каснија професионална опредељења као и за даљи успех у раду. Посебан значај ова област рада у школи је добила од како се ученици одмах после завршене основне школе опредељују за одређене образовне профиле.
У октобру 2011. године наша школа је укључена у велики Немачки пројекат ГИЗ-а“Професионална орјентација у Србији„. У семинаре обуке за примену овог пројекта биле су укључене: Гордана Марковић-Сакић (психолог, кординатор Тима за ПО), Вања Јеремић (педагог) и Милена Митровић (професор географије). Семинар обуке је трајао три дана и накнадно су одржана још три менторска састанка. У извештају о раду школе наведене су бројне активности које су током прошле године спроведене у оквиру овог пројекта.
Током 2013. године у школи су реализоване врло значајне активности, први пут је донет Каталог услуга из области ПО на нивоу града а пројекат наше учитељице Светлане Павловић „Родитељи у улози учитеља“ је ушао међу 20 примера добре праксе у оквиру ИПА пројекта. И претходне године је настављено са радом на овом пројекту. Новина овог пројекта је велики број радионица за ученике седмог и осмог разреда (сваки ученик има свој портфолио), разговори са родитељима-експертима из појединих области, посете предузећима и установама и друге активности које значајно доприносе бољем упознавању света рада и занимања и олакшавају ученицима избор средње школе.
Наша школа је била укључена у пројекат„Интеграција садржаја ПО у редовну наставу и ваннаставне активности „ТWINNING”. Главни координатор овог пројекта је Вања Јеремић, школски педагог, а у њега су укључени и наставници предметне наставе Горан Ђурић (професор историје) и Јасмина Павлов (професор енглеског језика. Сви наставници разредне и предметне наставе у своје месечне планове где год је то могуће потребно је да имплементирају садржаје професионалне орјентације, како би ученицима дали што више информација о занимањима а такође и како би они лакше себе препознали у будућем свету рада.
Задаци професионалне оријентације, дефинисани у програму ПО прописаном од стране Министарства просвете, остварују се кроз све облике образовно-васпитног рада, обавезну наставу, слободне активности, додатни рад и програме ОЗ.
Основни носилац реализације програма професионалне оријентације је Тим за професионалну оријентацију који чине четири одељенске старешине осмих разреда, ПП служба, родитељ, директор. Конкретне активности рада на ПО у сваком разреду се налазе у Школским програмима. Овај план рада на ПО је донет на основу извештаја о релизацији ових активности у претходној школској години и закључака Тима од 3. јула 2021.
И У ОВОЈ ШКОЛСКОЈ ГОДИНИ ЕВАЛУАЦИЈУ ПЛАНИРАНИХ АКТИВНОСТИ НА ПО извршиће Тим за Професионалну оријентацију на свом последњем састанку.
ПЛАНИРНЕ АКТИВНОСТИ | ВРЕМЕ | НОСИОЦИ | КРИТЕРИЈУМ УСПЕШНОСТИ |
Формирање Тима за ПО за школску 2021/22
Утврђен програм рада Тима за ПО |
септембар | ОС осмих разреда, учитељи, родитељ, ПП служба, | Формиран Тим, одржано најмање 4 састанка Тима, континуирана сарадња чланова током целе године |
Утврђивање програма рада ПО по разредима у школским програмима-евентуалне промене (анекси) | септембар | Разредна већа, ПП служба | Утврђен програм рада на ПО у Школским програмима |
Спровођење анкете о избору средње школе , час ОЗ , упознавање са активностима на ПО са свим ученицима осмих разреда на часовима ОЗ | октобар | ПП служба | Сви ученици урадили упитник, анализа одговора и на основу њих планирање конкретних активности на ПО |
Реализација радионица ПО за ученике осмог разреда у оквиру пројекта „ПО у Србији“ | ток.год | ПП служба на часовима ОЗ | Реализовано најмање по 3 радионице у сваком одељењу осмог разреда |
Организација НЕДЕЉЕ ПРОФЕСИОНАЛНЕ ОРИЈЕНТАЦИЈЕ
( изложба ликовних и литерарних радова, посета предузећима у оквиру Girls day, радоница са родитељима…) |
април | Тим за ПО, родтељи ученика, наставници ликовног, српског језика и информатике | 80% реализоване планирне активности у оквиру недеље ПО |
Реализација пројекта „Пратим те на пракси“ – ученици осмих разреда присуствују настави ,часовима вежби, пракси, одређених предмета у средњим школама | март-мај | ПП служба, стручни сарадници средњих школа | Заинтересована деца у 90% случајева присуствују часовима наставе, вежби или пракси у средњој школи. |
Презентација других средњих школа
(Школа за уметничке занате из Шапца, Средња Пољопривредна школа из Шапца, Војне гимназије, Техничка школа Зворник..) |
ток. год | Одељенске старешине осмих разреда, ПП служба | Зависно од интересовања других школа да се презентују, омогућити свим школама |
Обрада тема из радионица на часу информатике у осмом разреду:
- Сазнајем преко интернета - Информације о различитим школама и занимањима - Информације о савременом свету рада… |
ток. год | Наставница информатике | 50% деце упознато ( с обзиром да не похађају сва деца овај изборни програм), све теме реализоване |
Обрада појединих тема – наставници српског у осмом разреду
- „Ја за десет година“ - „Моје будуће занимање“ - “ Мој аутопортрет“ - „Моје будуће занимање је…“ |
ток. год | Наставници српског језика | 100% ученика укључено, све теме реализоване |
Изложба ликовних и литерарних радова
“ Моје будуће занимање“ у холу школе |
април-јуни | ОС, Наставница ликовног | Изложено најмање 20 радова ученика осмих разреда са овом темом |
Посета средњим школама „Отворена врата средњих школа“ | Две суботе у марту по 2 средње школе | ОС осмих разреда | Сви ученици посетили бар једну од школа, Покушати да сви ученици посете све школе |
Спровођење ПРОЈЕКТА «РОДИТЕЉИ У УЛОЗИ УЧИТЕЉА» Посете родитеља школи и упознавање са различитим занимањима или посете предузећима у којим су родитељи запослени -ученици млађих разреда | Током године, септембар доношење плана | Учитељи I- IV разред, родитељи | Реализовано најмање 10 посета родитеља школи или посета деце предузећима у млађим разредима |
Посете предузећима ученика осмих разреда | Током године, септембар доношење плана | ОС VIII разред, родитељи, ПП служба | Организовано најмање 2 посете предузећима током године |
Саветодавни рад са родитељима везан за професионални развој детета | током
године |
предметни наставници, ОС, ППС | Реализован саветодавни рад са заинтересованим родитељима ОС или ПП службе |
Укључивање ученика у изборне програме према својим интересовањима | септембар | учитељи, предметни наставници, педагог | Ученици су укључени у изборне прогреме у 80% случајева према својим интересовањима |
Часови Одељенских заједница- теме предвиђене програмом ОЗ | током
године |
учитељи, наставнивци, ПП служба, родитељи | 90% часова ОЗ везаних за програм ПО реализовано |
Часови редовне наставе на којим наставници садржаје предмета повезују са садржајима ПО | током
године |
учитељи, предметни наставници | На најмање на 5 часова из свих предмета током године реализовани садржаји ПО ( део часа) |
Ваннаставне активности или часови грађанског- теме које су везане за област ПО | током
године |
учитељи, наставници, наставник грађанског васп. | Предвиђени план реализован 80% |
Израда паноа везаних за ПО | ток. год. | ОС, ПП служба, секције | Урађено најмање 4 паноа везана за садржаје ПО, изложена у холу школе |
Континуирано информисање ученика
путем огласне табле , сајта школе и медија о свим информација значајним за област професионалне оријентације |
ток год | Тим за ПО, наставници, | 80% ученика осмих разреда се на крају осмог разреда изјашњава да је добило потребне информације из области ПО |
Заједнички родитељски састанак за све родитеље ученика осмих разреда „Куда после основне школе“ | мај | ОС осмих разреда и ПП служба | Одржан заједнички родитељски , урађена презентација, посећеност родитеља 90% |
ПРОФЕСИОНАЛНО САВЕТОВАЊЕ ће се и ове године обавити од стране психолога и педагога наше школе. Ученици ће радити одређене врсте тестова и на основу резултата као и сталног праћења развоја и напредовања ученика у основној школи, ученицима ће се саветовати упис одговарајућих школа и занимања.
На основу њиховог портфолија, тестова интересовања, података о способностима и свеукупног праћења ученика у школи психолошко-педагошка служба заједно са децом анализира најбоље могућности даљег уписа.
У овој години током саветодавног рада већа пажња ће бити посвећена здравственим условима који су неопходни за упис у средње школе, с обзиром да се лекарски прегледи обављају након попуњавања листа жеља и уписа ученика на одређене образовне профиле.
РАД СА РОДИТЕЉИМА у овој области је заиста веома садржајан. У млађим разредима родитељи учествују у спровођењу пројекта „Родитељи у улози учитеља“ где током једног наставног дана (часа) родитељи уместо учитеља држе наставу и упознају децу са захтевима занимања или учитељи заједно са родитељима организују посету предузећу у коме је запослен родитељ.
У старијим разредима родитељи су нам у овој области заиста од велике помоћи. Покушаћемо да организујемо посете предузећима у којим раде родитељи наших ученика. Заједнички родитељски састанак ће бити организован са циљем упознавања родитеља са свим потребним важним информацијама везаним за упис у средње школе. Такође сарадња са родитељима се састоји и у упознавању родитеља са општим и посебним способностима њихове деце, информисање о мрежи школа и здравственим условима за упис у одређене школе, радионице на родитељским састанцима и родитељима деце која су укључена у пројекат, индивидуални саветодавни рад са појединим родитељима…
Веома је важно за спровођење овог програма, да наставници и учитељи у оквиру часова ОБАВЕЗНЕ НАСТАВЕ И ВАННАСТАВНИХ АКТИВНОСТИ где год је то могуће повежу садржај наставне јединице са занимањима у тој области.