ПЛАН РАДА НА ПРОФЕСИОНАЛНОЈ ОРИЈЕНТАЦИЈИ УЧЕНИКА 2015/2016
Циљ програма професионалне оријентације у основној школи јесте развијање спремности ученика да стиче знања о себи, другима, свету рада, да донесу реалне одлуке у погледу даљег опредељења, свесни шта оне значе за каснија професионална опредељења као и за даљи успех у раду. Посебан значај ова област рада у школи је добила од како се ученици одмах после завршене основне школе опредељују за одређене образовне профиле.
У октобру 2011. године наша школа је укључена у велики Немачки пројекат ГИЗ-а“Професионална орјентација у Србији„. У семинаре обуке за примену овог пројекта биле су укључене: Гордана Марковић-Сакић (психолог, кординатор Тима за ПО), Вања Јеремић (педагог) и Милена Митровић (професор географије). Семинар обуке је трајао три дана и накнадно су одржана још три менторска састанка. У извештају о раду школе наведене су бројне активности које су током прошле године спроведене у оквиру овог пројекта.
Током 2013. године у школи су реализоване врло значајне активности, први пут је донет Каталог услуга из области ПО на нивоу града а пројекат наше учитељице Светлане Павловић „Родитељи у улози учитеља“ је ушао међу 20 примера добре праксе у оквиру ИПА пројекта. И претходне године је настављено са радом на овом пројекту. Новина овог пројекта је велики број радионица за ученике седмог и осмог разреда (сваки ученик има свој портфолио), разговори са родитељима-експертима из појединих области, посете предузећима и установама и друге активности које значајно доприносе бољем упознавању света рада и занимања и олакшавају ученицима избор средње школе.
Наша школа је била укључена у пројекат„Интеграција садржаја ПО у редовну наставу и ваннаставне активности „ТWINNING”. Главни координатор овог пројекта је Вања Јеремић, школски педагог а у њега су укључени и наставници предметне наставе Горан Ђурић (професор историје) и Јасмина Павлов (професор енглеског језика. Сви наставници разредне и предметне наставе у своје месечне планове где год је то могуће потребно је да имплементирају садржаје професионалне орјентације, како би ученицима дали што више информација о занимањима а такође и како би они лакше себе препознали у будућем свету рада.
Основни носиоци реализације програма професионалне оријентације у нашој школи су: школски психолог (координатор активности) и школски педагог , тим за професионалну оријентацију (одељенске старешине осмог разреда и проф. Милена Митровић ), предметни наставници и учитељи.
Задаци професионалне оријентације, дефинисани у програму ПО прописаном од стране Министарства просвете, остварују се кроз све облике образовно-васпитног рада, обавезну наставу, слободне активности, додатни рад и програме ОЗ.
ПРОГРАМ ПРОФЕСИОНАЛНЕ ОРИЈЕНТАЦИЈЕ ЗА УЧЕНИКЕ I -VI РАЗРЕДА
Циљ овог програма од I – IV разреда јесте:
- Упознавање, праћење и подстицање развоја индивидуалних психосоцијалних карактеристика сваког ученика битних за усмеравање њиховог професионалног развоја ;
- Стицање основних знања и појмова о раду, разноврсности и различитости занимања из њиховог непосредног окружења ;
- Формирање радних навика и позитивних ставова и вредности према раду.
Циљ овог програма V – VI разреда јесте:
- Даље праћење и подстицање развоја индивидуалних психосоцијалних карактеристика сваког ученика битних за усмеравање њиховог професионалног развоја ;
- Проширивање знања и појмова о раду, информисање о различитим занимањима -разноврсности и различитости занимања из њиховог ширег окружења ;
- Формирање радних навика и позитивних ставова и вредности према раду;
- Континуирано праћење индивидуалног професионалног развоја,
АКТИВНОСТИ | ВРЕМЕ | НОСИОЦИ | ДОКУМЕНТАЦИЈА |
Спровођење ПРОЈЕКТА «РОДИТЕЉИ У УЛОЗИ УЧИТЕЉА» С.. Павловић | новембар
децембар |
Учитељи I- IV разред | Дневник ВО рада |
Откривање индивидуалних карактеристика, посебности, склоности и интересовања сваког ученика и праћење психофиз развоја сваког учен. | током
године |
учитељ, предметни наставници, ППС | свеска напредовања ученика (учитељ ), лични досијеи ученика, одељенски досијеи, радови ученика |
Саветодавни рад са родитељима везан за професионални развој | током
године |
учитељ, предметни наставници, ППС | дневник рада, свеска напредовања ученика ,лични досијеи ученика, одељенски досијеи, радови ученика, |
Укључивање ученика у изборне програме према својим интересовањима | септембар | учитељ, предметни наставници родит | анкете, досије ученика |
Укључивање ученика у додатни рад према способностима и интересовањима деце | септембар | учитељ, наставници, родитељи, ПП служба | дневник рада, досије ученика |
Часови Одељенских заједница - теме предвиђене програмом ОЗ | током
године |
учитељ, наставнивци, ПП служба, родитељи | дневник рада, школски програм, |
Планиране посете установама и радним организацијама, евентуално посете на екскурзији | током
године |
учитељ, наставници, родитељи, тим | дневник рада, евентуално постер |
Часови редовне наставе:- ликовно, српски, свет око нас, природа и друштво | током
године |
учитељ, предметни наставници | дневник рада, школски програм, месечни планови наставника |
Ваннаставне активности или часови грађанског- теме које су везане за област ПО | током
године |
учитељ, наставници, наставник грађанског васп. | дневник рада, школски програм, месечни планови наставника |
Израда паноа везаних за ПО | ток. год. | учитељ, нас, Тим | панои, дневник рада |
ПРОГРАМ ПРОФЕСИОНАЛНЕ ОРЈЕНТАЦИЈЕ ЗА УЧЕНИКЕ
VII – VIII РАЗРЕДА
„ПРОЈЕКАТ ПРОФЕСИОНАЛНА ОРИЈЕНТАЦИЈА У СРБИЈИ“
Програм професионалне оријентације у нашој школи за ученике VII и VIII разреда ће се спроводити у оквиру пројекта „Професионална оријентација у Србији“ Немачке организације за развој и сарадњу GIZ BOSS.
Циљ спровођења овог програма у VII и VIII разреду је да ученици боље упознају себе, своје способности и интересовања, упознају се са различитим школама и занимањима, путевима образовања, реалним светом рада и на крају донесу праву одлуку За спровођење овог програма школа има обучен тим наставника, одељенске старешине осмих разреда и материјал који је потребан.
А К Т И В Н О С Т И
|
ВРЕМЕ | РАЗРЕД | РЕАЛИЗАТОР |
Формирање Тима за ПО за школску 2015/16 | VIII | VII,VIII | ОС осмих разреда, психолог, педагог, директ |
Утврђивање програма рада ПО по разредима | IX | VII ,VIII | Тим за ПО, реализатори |
Анкетирање ученика седмог и осмог разреда за учешће у пројекту | IX | VII,VIII | психолог, педагог, ОС |
Спровођење анкете о избору средње школе , час ОЗ , упознавање са активностима на ПО | X | VIII | педагог, психолог |
Реализација радионица ПО за ученике седмог разреда у оквиру пројекта “ ПО на преласку у средњу школу“ (20 радионица ) 1 група ученика | ток.год | VII | Вања Јеремић |
Реализација радионица ПО за ученике осмог разреда у оквиру пројекта „ПО на преласку у средњу школу“ (25 радионица ) 1 група ученика | ток.год | VIII | Гордана Марковић-Сакић |
Формирање Вршњачког тима у седмом и осмом разреду за ПО у оквиру пројекта који ће имати различите задатке у оквиру спровођења програма ПО | XI | VII,VIII | психолог, педагог, ОС |
Организација НЕДЕЉЕ ПРОФЕСИОНАЛНЕ ОРИЈЕНТАЦИЈЕ ( изложба ликовних и литерарних радова, сусрети са родитељима различитих занимања, посета предузећима…) | IV | VII,VIII | Тим за ПО |
Презентација других средњих школа
(Школа за уметничке занате из Шапца, Средња Пољопривредна школа из Шапца, Војне гимназије..) |
ток. год | VII,VIII | А. Николић, З. Вранковић ,
Д. Стојановић, М. Илић педагог, психолог, |
Обрада тема из радионица на часу информатике:
- Сазнајем преко интернета - Информације о различитим школама и занимањима - Информације о савременом свету рада… |
ток. год | VII,VIII | наставник информатике |
Обрада појединих тема – наставници српског
- „Ја за десет година“ - „Моје будуће занимање“ - “ Мој аутопортрет“ - „Моје будуће занимање је…“ |
Iток. год | VII,VIII | наставници српског језика |
Рад са родитељима у оквиру радионица ПО и саветодавни рад ПП службе и Одељенских старешина и предметних наставника | ток.год | VII,VIII | наставници, ОС, ПП служба |
Укључивање ученика у слободне активности и изборне програме према њиховим интересовањима | IX | VII,VIII | предметни наставници |
Укључивање ученика у додатни рад
према њиховим способностима |
IX | VII,VIII | предметни наставници |
Посете привредним и другим организацијама у оквиру пројекта | IV,V | VII,VIII | А. Николић, З. Вранковић ,
Д. Стојановић, М. Илић педагог,психолог |
Разговори са родитељима – експертима из појединих области рада | IV | VII,VIII | А. Николић, З. Вранковић ,
Д. Стојановић, М. Илић педагог,психолог |
Упознавање ученика са мрежом средњих
школа у РС |
V | VII,VIII | психолог, педагог,
А. Николић, З. Вранковић , Д. Стојановић, М. Илић
|
Упознавање ученика са карактеристикама савременог света рада и потреба у свету рада | IV | VII,VIII | психолог, педагог, |
Посета средњим школама „Отворена врата“ | IV | VIII | А. Николић, З. Вранковић ,
Д. Стојановић, М. Илић
|
Посета средњим школама „Пратим те на пракси“ | Ток год. | VIII | педагог, психолог,
|
Упознавање ученика са начином
бодовања и полагања завршног испита |
III | V-VIII | педагог, психолог,
А. Николић, З. Вранковић , Д. Стојановић, М. Илић |
Сарадња са Заводом за тржиште рада
информације о броју незапослених…. |
XI | VII,VIII | Тим за ПО |
Континуирано информисање ученика
путем огласне табле о свим информацијама везаним за упис у средње школе |
ток год | V-VIII | педагог, психолог, |
Заједнички родитељски састанак за све родитеље ученика осмих разреда „Куда после основне школе“ | V | VIII | А. Николић, З. Вранковић ,
Д. Стојановић, М. Илић психолог |
Изложба ликовних и литерарних радова
“ Моје будуће занимање“ у холу школе |
V | VII,VIII | наставница ликовног васп. и српског језика |
ПРОФЕСИОНАЛНО САВЕТОВАЊЕ ће се и ове године обавити од стране психолога и педагога наше школе. Ученици ће радити одређене врсте тестова и на основу резултата као и сталног праћења развоја и напредовања ученика у основној школи, ученицима ће се саветовати упис одговарајућих школа и занимања.
На основу њиховог портфолија, тестова интересовања, података о способностима и свеукупног праћења ученика у школи психолошко-педагошка служба заједно са децом анализира најбоље могућности даљег уписа.
РАД СА РОДИТЕЉИМА у овој области је заиста веома садржајан. У млађим разредима родитељи учествују у спровођењу пројекта „Родитељи у улози учитеља“ где током једног наставног дана родитељи уместо учитеља држе наставу и упознају децу са захтевима занимања.
У старијим разредима родитељи су нам у овој области заиста од велике помоћи. Вече организовано са родитељима различитих занимања које окупи и до 25 родитеља заиста помогне деци да се боље упознају са различитим занимањима. Такође ова сарадња се састоји и у упознавању родитеља са општим и посебним способностима њихове деце, информисање о мрежи школа и здравственим условима за упис у одређене школе, радионице на родитељским састанцима и родитељима деце која су укључена у пројекат, индивидуални саветодавни рад са појединим родитељима…